Cicero en Plinius: Tekstoriëntatie
Auteurs | : | Dr. S. Adema, Dr. L. van Gils |
Vak | : | Latijn |
Niveau | : | Vijfde klas, Zesde klas |
Klassieke auteurs | : | Cicero, Plinius |
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel | : | Tekststructuur, Vertalen & foutenanalyse |
Publicatiedatum | : | 24-09-2014 |
In vakliteratuur wordt vaak geobserveerd dat leerlingen tijdens het vertalen geen intuïties en verwachtingen hebben over het vervolg van de tekst of die althans niet altijd lijken in te zetten. Dit gebrek aan anticiperend vermogen lijkt betrekking te hebben op zowel het inhoudelijke als het taalkundige vlak.
Deze oefeningen zijn bedoeld om dit anticiperend vermogen te vergroten. De leerling bouwt kennis op waarmee hij een vertaalslag kan maken van inhoudelijke tekstoriëntatie (titel, inleiding, tussenkopjes) naar taalkundige voorspellingen.
Het materiaal sluit aan bij het examenpensum Latijn 2015, maar zou ook bij andere brievenpensa gebruikt kunnen worden.
Deze oefeningen sluiten aan bij de lezing van Lidewij van Gils en Suzanne Adema, tijdens de VCN nazomerconferentie 2014. De tekst van de lezing is te vinden op de site van Lampas.
Terug naar het overzichtInhoud van dit lessenpakket
Oefeningen Tekstorientatie | 164,54 Kb | 24-09-2014 |
Oefeningen Tekstorientatie | 59,18 Kb | 24-09-2014 |
Uitleg Activiteiten Van Briefschrijvers | 277,20 Kb | 24-09-2014 |