De Valse Smerdis
Auteurs | : | Esther Faasen met dank aan Arjan Nijk |
Vak | : | Grieks |
Niveau | : | Vierde klas, Vijfde klas, Zesde klas |
Klassieke auteurs | : | Herodotos |
Publicatiedatum | : | 07-09-2024 |
In deze lessenserie wordt de tekst over de Valse Smerdis behandeld vanuit het thema nepnieuws en complottheorieën. Dit thema sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen, aangezien zij op sociale media in aanraking komen met nepnieuws en complottheorieën. Ook in het verhaal over de Valse Smerdis, zoals Herodotus dat beschrijft, is er sprake van nepnieuws. Patizeithes zegt namelijk dat Smerdis, de zoon van Cyrus, aan de macht is, maar in werkelijkheid is dat zijn eigen broer Smerdis. Daarnaast heeft Patizeithes samen met zijn broer Smerdis een complot beraamd tegen koning Cambyses. Aansluitend kan de vraag gesteld worden hoe niemand door kan hebben dat er een Valse Smerdis aan de macht is. Dit heeft te maken met de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Wij weten vandaag de dag precies hoe onze leiders eruit zien, omdat ze de hele dag gevolgd worden. In de oudheid stonden deze informatiemiddelen niet ter beschikking en waren gewone burgers veelal niet in staat hun leiders te herkennen. Bovendien werd informatie veel trager verspreid, zoals ook in het verhaal naar voren komt, aangezien alles met bodes gebeurde. Wat niet onvermeld mag blijven, is dat er misschien wel mensen op de hoogte waren dat er een andere Smerdis dan Cambyses’ broer aan de macht was, maar dat ze dat niet durfden te zeggen, omdat dat het einde van hun leven kon betekenen.
Dit thema sluit ook aan bij de uitgangspunten in de Wet op het Voortgezet Onderwijs. In artikel 2.20.3.a. staat het volgende: ‘Een profiel biedt: een algemene maatschappelijke voorbereiding en persoonlijke vorming. Het thema nepnieuws en complottheorieën sluit hierbij aan. Het bereidt leerlingen voor op de maatschappij, doordat ze reflecteren op hoe er in de oudheid en vandaag de dag wordt omgegaan met nepnieuws. Daarnaast ontwikkelen ze inzicht waarom mensen in nepnieuws geloven. Ook sluit het aan bij persoonlijke vorming doordat de vraag gesteld wordt wat je moet doen in bepaalde situaties.
Deze episode uit de geschiedenis van het Perzische koningshuis wordt niet alleen beschreven door Herodotus, maar ook in de Behistun-inscriptie, die is opgesteld door koning Darius, de uiteindelijke opvolger (na de tussenkomst van Valse Smerdis) van Cambyses. Het is daarom een interessante tekst om te kijken hoe Darius de gebeurtenissen vertelt en om dit te vergelijken met Herodotus.
Op meta-niveau is het ook interessant om de rol van Herodotus te bekijken. Hij wordt door Cicero gekarakteriseerd als ‘vader van de geschiedschrijving’, omdat hij door middel van horen, zien en redeneren zijn geschiedenis vormgeeft. Echter, hij kan op basis van deze tekst ook gezien worden als ‘vader van de journalistiek'.
Terug naar het overzichtInhoud van dit lessenpakket
De Valse Smerdis Docentenhandleiding | 387,10 Kb | 07-09-2024 |
De Valse Smerdis Docentenhandleiding | 46,78 Kb | 07-09-2024 |
De Valse Smerdis Leerlingenboekje | 399,50 Kb | 07-09-2024 |
De Valse Smerdis Leerlingenboekje | 756,46 Kb | 07-09-2024 |
Powerpoint Valse Smerdis | 1,39 Mb | 07-09-2024 |
Powerpoint Valse Smerdis | 3,40 Mb | 07-09-2024 |