Herodotos als regisseur
Auteurs | : | Dr. R. Allan, drs.R. Bekker, M. Woertman MA |
Vak | : | Grieks |
Niveau | : | Vierde klas, Vijfde klas |
Klassieke auteurs | : | Herodotos |
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel | : | Aspect, Tekststructuur, Tijdgebruik |
Publicatiedatum | : | 24-07-2012 |
Herodotus' gebruik van tijd en aspect staat in deze lessenserie van 2 tot 3 lessen centraal. De leerlingen leren aan de hand van zijn verhaal over Gyges en Kandaules hoe de auteur door het gebruik van tijd en aspect de regie over het verhaal in handen houdt en welk effect het gebruik hiervan heeft op de lezer.
Er wordt in deze serie gebruik gemaakt van een vergelijking met film- en regietechnieken. De leerlingen ontdekken wat Herodotus' manier van vertellen zó goed en spannend maakt dat de lezer het gevoel krijgt dat hij naar een film zit te kijken.
Het leerlingboekje in deze serie bestaat uit drie delen. Deel 1 vormt de inleiding in het gebruik van tijd en aspect in Griekse verhalen, gebaseerd op recent onderzoek naar analyse van narratieve teksten. Deel 2 bevat opdrachten die tijdens het lezen van de tekst gemaakt kunnen worden en in deel 3 staan opdrachten voor na het lezen van de tekst. Voor de docent is er een docentenhandleiding met een inleiding en de antwoorden op de vragen.
Leerlingen kunnen de tekst vertalen aan de hand van de annotaties in gangbare lesmethodes. Het is echter ook mogelijk om de tekst niet in zijn geheel te vertalen, maar om vanuit een tweetalige tekst te werken en alleen in te zoomen op die Griekse passages die nodig zijn voor het beantwoorden van de vragen. Voor dat doel is aan het eind van de serie de volledige Griekse tekst met vertaling opgenomen.
Terug naar het overzicht
Inhoud van dit lessenpakket
2012Herodotos Als Regisseur Docentenhandleiding | 126,70 Kb | 24-07-2012 |
2012Herodotos Als Regisseur Leerlingenboekje | 1,21 Mb | 24-07-2012 |