Lycische Boeren
Auteurs | : | Dr. S. Adema, drs. H. de Gier |
Vak | : | Latijn |
Niveau | : | Vijfde klas |
Klassieke auteurs | : | Ovidius |
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel | : | Tekststructuur, Tijdgebruik |
Publicatiedatum | : | 31-08-2012 |
Deze lessenserie beoogt leerlingen het verband te laten zien tussen tijdgebruik en tekststructuur. Aan de hand van het verhaal over de Lycische boeren van Ovidius maken leerlingen kennis met verschillende vertelwijzen (commentaar, beschrijving, vertelling, ...) in een verhalende tekst en het daaraan gerelateerde tijdgebruik. Leerlingen leren dat vertelwijzen vaak op een bepaalde manier achter elkaar worden gezet, waardoor structuur ontstaat en een verhaal een zekere opbouw krijgt. De leerling raakt vertrouwd met de begrippen die een dergelijke opbouw beschrijven (synopsis, oriëntatie, ontwikkeling, ...). Zijdelings komt daarbij ook de narratieve techniek van de raamvertelling aan de orde.
De lessenserie bestaat uit een leerlingenboekje met uitleg en opdrachten, een Powerpoint (met notities voor de docent) aan de hand waarvan die uitleg uitgebreider en klassikaal gegeven kan worden en een docentenhandleiding.
Bij het maken van de lessenserie zijn we ervan uitgegaan dat de leerlingen de tekst al in hun methode gelezen hebben (bijv. Lego of Fortuna), maar de serie is ook te gebruiken zonder dat dat gebeurd is.
Terug naar het overzichtInhoud van dit lessenpakket
Lycische Boeren Docentenhandleiding | 1,02 Mb | 13-12-2012 |
Lycische Boeren Leerlingenboekje | 219,11 Kb | 13-12-2012 |
Lycische Boeren Pp | 471,72 Kb | 13-12-2012 |