Home>Lessenreeksen>Handleiding ontwikkelen vakoverstijgend onderwijs

Handleiding ontwikkelen vakoverstijgend onderwijs

Auteurs : Sandra Karten
Vak : Latijn, Grieks, Nederlands
Niveau : Eerste klas, Tweede klas, Derde klas, Vierde klas, Vijfde klas, Zesde klas
Publicatiedatum : 25-03-2025

In deze handleiding staan de te ondernemen stappen om samen vakoverstijgend onderwijs te ontwikkelen. De auteur doet sinds 2021 promotieonderzoek naar dit type onderwijs. De stappen voor docenten in deze handleiding zijn gebaseerd op inzichten uit de theorie én de praktijk. 

Curriculumontwikkeling moet in samenhang met schoolontwikkeling gebeuren en met de professionele ontwikkeling van docenten. In Nederland zijn we erg gewend aan een structuur van ‘losse vakken’ en vakoverstijgend werken wijkt erg af van de gebruikelijke praktijk. Door deze situatie zijn we ook vaak niet op de hoogte van wat er precies gebeurt (en hoe) bij andere vakken. Veel docenten hebben bovendien het gevoel dat vakoverstijgend onderwijs ‘bovenop’ alles wat zij al zouden moeten doen komt, terwijl het in theorie het onderwijs zou moeten versterken. Een kenmerk van goed vakoverstijgend onderwijs is dat docenten bepaalde inhouden en vaardigheden van hun schoolvak ‘overhevelen’ naar een vakoverstijgend project en uit het vakspecifieke programma halen. 

Deze handleiding biedt hulp bij het doorlopen van de stappen die tot goed vakoverstijgend onderwijs leiden.

Hier is de handleiding te vinden: Handleiding_Het-ontwikkelen-van-vakoverstijgend-onderwijs-op-gymnasia.pdf

Terug naar het overzicht