Vesuvius
Auteurs | : | Prof. Dr. C. Kroon |
Vak | : | Latijn |
Niveau | : | Vierde klas, Vijfde klas, Zesde klas |
Klassieke auteurs | : | Plinius |
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel | : | Tekststructuur, Tijdgebruik, Verwerkingsopdracht |
Publicatiedatum | : | 16-11-2014 |
In dit lesmateriaal staan de status en betrouwbaarheid van Plinius’ verslag van de uitbarsting van de Vesuvius in brief 6.16 centraal. Het lesmateriaal bestaat uit een opdracht voor leerlingen, een powerpoint voor bij de klassikale instructie en nabespreking, en een docentenhandleiding. In de handleiding vindt u lesdoelen, een suggestie voor een lesopzet, inhoudelijke achtergronden met literatuurverwijzingen en de uitwerking van de opdracht voor leerlingen.
In de opdracht onderzoeken leerlingen wat de waarde is van brief 6.16, de brief over de dood van Plinius maior, als historische bron. Leerlingen bespreken met hun docent een aantal manieren waarop dat onderzoek uitgevoerd zou kunnen worden en richten zich vervolgens in de opdracht op de presentatie van het verhaal vanuit een taalkundig-narratologische invalshoek. Ze analyseren Plinius’ verteltechnieken door een inventarisatie van zijn gebruik van verleden tijden (perfectum, imperfectum, plusquamperfectum, praesens historicum).
Terug naar het overzichtInhoud van dit lessenpakket
Feit Of Fictie Docentenhandleiding | 1,07 Mb | 16-11-2014 |
Feit Of Fictie Leerling | 134,31 Kb | 16-11-2014 |
Feit Of Fictie Pwp | 665,50 Kb | 16-11-2014 |